16فوریه 2022- یکی دیگر از پیامدهای اپیدمی چاقی در دوران کودکی مشخص گردید: تحقیقات جدید نشان می دهد که دختران مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری موسوم به سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS) هستند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک، زمانی اتفاق می افتد که تخمدان ها یا غدد فوق کلیوی(غدد آدرنال) زنان بیش از حد طبیعی هورمون های مردانه تولید می کنند و علائم متعدد آن شامل کیست های دردناک روی تخمدان ها، پریودهای نامنظم، رشد بیش از حد موهای زائد، آکنه، افزایش وزن و ناباروری است.

ارتباط دقیق دیابت نوع 2 وPCOS ، هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

دکتر  M. Constantine Samaan، نویسنده ی این مطالعه، و دانشیار اطفال در دانشگاه مک مستر و بیمارستان کودکان مک مستر در همیلتون، انتاریو، در کانادا، گفت: تحقیقات بیشتری برای کشف عوامل ژنتیکی، اپی ژنتیکی و محیطی که می توانند این ارتباط را توضیح دهند، باید انجام شود.

دکتر Samaan، گفت: مقاومت به انسولین احتمالاً نقش اصلی را در هر دو شرایط بازی می کند. هنگامی که بدن به خوبی به انسولین پاسخ نمی دهد، قند خون می تواند افزایش یابد و در نهایت منجر به دیابت نوع 2 شود. بسیاری از زنان مبتلا بهPCOS ، به انسولین نیز مقاوم هستند.

دکتر Samaanو همکارانش برای کنترل بهتر خطر ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در دختران مبتلا به دیابت نوع 2، مروری را بر مقالات موجود انجام دادند. تنها 20 درصد از 470 دختر مبتلا به دیابت نوع 2 از شش مطالعه ی انجام شده در چندین کشور، بهPCOS مبتلا بودند. او خاطرنشان کرد که همین میزان حداقل دو برابر بیشتر از جمعیت عمومی نوجوانان است.

دکتر Samaan، گفت: پیش از این می‌دانستیم که برخی از دختران مبتلا به دیابت نوع 2 می‌توانند بهPCOS  مبتلا شوند، و اکنون مقاله ما شیوع جهانیPCOS ، را بطور خاص در دختران مبتلا به دیابت نوع 2 نشان می دهد.

او گفت: آگاهی از خطرPCOS کلید اصلی است. دختران مبتلا به دیابت نوع 2 باید در مورد خطر ابتلای خود به سندرم تخمدان پلی کیستیک مشاوره دریافت کنند. آنها باید اطلاعات خود را در مورد پریودهای نامنظم، آکنه یا رشد بیش از حد موهای زائد با پزشک خود در میان بگذارند، تا بیشتر مورد بررسی قرار گرفته و درمان های مناسب را دریافت کنند.

این مطالعه در 15 فوریه در مجلهJAMA Network Open منتشر شد.

دکتر لوری کوهن، رئیس بخش غدد درون ریز و دیابت کودکان در بیمارستان کودکان درMontefiore در شهر نیویورک، خاطر نشان کرد که باید به دیابت نوع 2 و  PCOS، به عنوان یک خیابان دو طرفه نگریست.افراد مبتلا بهPCOS در معرض افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 هستند، بنابراین باید از نظر این شرایط غربالگری شوند و افراد چاق یا مبتلا به دیابت نوع 2 باید از نظرPCOS ، غربالگری شوند.

دکتر کوهن که در تحقیقات شرکت نداشت، گفت: درمانPCOS می تواند بسیاری از علائم آن را کاهش دهد.

او گفت: در نوجوانان، اولین خط درمانPCOS ، معمولاً یک قرص ضد بارداری خوراکی ترکیبی است. اگر رشد بیش از حد موهای زائد بهبود نیابد، ممکن است یک داروی ضد آندروژن نیز به رژیم درمانی آنها اضافه شود.

هنگامی که کودک مبتلا بهPCOS اضافه وزن نیز دارد یا چاق است، اصلاح سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش توصیه می شود. دکتر کوهن توضیح داد: گاهی اوقات دارویی به نام متفورمین در صورت وجود پیش دیابت یا دیابت نوع 2 ، تجویز می شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-02-girls-diabetes-higher-ovarian-cysts.html